Me...

Me...
future engineer...

Sunday, August 5, 2012

tazkirah ramadhan (masa)

Temanku,

benda yang paling berharga dan bernilai di dunia adalah MASA! masa x pernah menunggu kita. once kita terleka seketika, ia akan terus berlalu meninggalkan kita dan xkan kembali lagi. terlalu cepat masa berlalu. sudah setahun berlalu daripada ramadan tahun lepas ke ramadan tahun ni. Banyak benda suka dan duka di tempuhi. 



Kita seringkali mengeluh dengan setiap dugaan dan cabaran hidup yang kita alami. seringkali kta merasakan kesusahan yang kita alami sangat berat dan xpat kta tanggung. Namun, masa berlalu, hari berganti hari, bulan berganti bulan, tahun berganti tahun, kita masih dapat berada dimana kta berada pada hari ini. 

ketahuilah kawan-kawan, 

sebenarnya ia adalah nikmat dan rahmat dari ALLAH s.w.t. Allah meletakkan kesusahan dan bencana kepada hambanya bukan kerana dia membenci kita atau dia ingin melihat kta sengsara, namun maksud tersirat daripada segala dugaan dan cabaran yang diberi olehNYA adalah berbentuk kerahmatan dan keampunan. Apabila dia melihat hambanya semakin jauh dariNYA, dia memberi musibah kepadanya dengan harapan hambanya akan kembali mendekatkan diri dan memohon keampunan dari tuhannya. Sekiranya Ia melihat hambanya kaya raya dan mula menjauhinya, dengan kekusaannya Ia melenyapkan harta itu dengan serta merta agar hambanya itu kembali mendekatinya..

sahabatku..

Segala apa yang kita ada pada hari ini adalah milik Allah S.W.T. janganlah kita terlalu sombong dan enggan untuk sujud menyembah tuhan yang telah menciptakan kita dengan sebaik-baik ciptaan. sesungguhnya kita hanyalah insan yang lemah dan hina yang memerlukan tuhan sebagai tempat untuk kebergantungan.

semoga kita menjadi seorang hamba yang tahu menghargai masa dengan sebaik-baiknya. 

No comments:

Post a Comment